Home

Verdisorg. Jeg fant på det selv.

Det er en følelse, en slags smerte. Sjelesmerte om du vil. Verdisorgen oppleves ikke som emosjonell sorg, som når du leser en trist bok eller noen yngre enn deg dør. Verdisorgen er når verdiene dine blir såret og det dukker opp små vakuum i sjelen din. Når du kjenner at det du opplever ikke er i tråd med verdiene dine. Sorgen kommer fra at du mest sannsynlig opplever urett når noe går mot verdiene dine. Men smerten, den kommer fra at verdiene dine ikke var sterke nok. Det gode vant ikke.  Det holdt ikke med gode intensjoner, håp og optimisme.

Jeg har i 22 år ventet på at familien min skulle bli en familie igjen. At vi plutselig skulle være glade i hverandre, lytte til hverandre og følge opp. Men jeg har ikke en familie som verdsetter det å ha en familie. Kanskje har jeg et for idyllisk syn på hva en familie er, kanskje ønsker familien min en familie men innser at det ikke går. Resultatet er det samme; jeg har ikke en familie selv om jeg syns det er en viktig verdi. Utfordringen er om hen skal gå fra verdiene sine når de bare forårsaker smerte. Nei. Jeg tror ikke hen bare kan gå fra verdiene sine slik uten videre. Det er selvutsletting. Det er en større mening i smerten ved å holde på verdiene sine, enn smerten ved å forlate de. Jeg syns at det er viktigere å holde på seg selv, og verdiene er en del av deg. Kanskje hen klarer å erstatte de vonde verdiene med noen andre verdier. Kanskje jeg kan skifte mening og legge større verdi i det å ha en hund. Men en hund er så mye forpliktelse, og jeg er ikke vandt med nære relasjoner over tid.

Verdisorg kan ligne på depresjon. Det er enklere å peke på hvorfor en er nedstemt når det er verdisorg. Store Norske Leksikon har en artikkel om verdi:

Verdi, kvaliteten ved noe; det som er godt ved noe. En tings verdi sies gjerne å bestemme dens viktighet med hensyn til hvordan vi bør gjøre våre vurderinger og beslutninger.

Her er det lettere å forklare hva verdisorg er. Når du handler i tråd med verdiene dine, men det kommer ikke noe godt ut av det. Når verdiene dine er verdiløse. Dårlig resultat på en eksamen i et fag du jobbet mye med forteller deg at du er dårlig i faget og gir deg liten mestringsfølelse. Når vurderingene, beslutningen og handlingene dine er i tråd med verdiene dine og det ikke gir deg glede. Det reduserer mestringsfølelsen i livet ditt. Fordi noe av det som gjør deg til deg er verdiene dine. Og verdiene dine holdt ikke mål. Så da sitter hen her, og sørger over de delene av hen selv som hen mistet langs veien.

Dette ble ikke en koselig startpost. Her er noen fine sanger som jeg mener er innenfor sjangeren verdisorg:

One thought on “Verdisorg

  1. Pingback: Behaviorisme | akinorev

Leave a Reply

